Дослідження проведено ООН Жінки в рамках проєкту «Трансформаційні підходи для досягнення гендерної рівності в Україні», що фінансується Швецією, у партнерстві з Офісом Віцепрем’єрки з питань європейської та євроатлантичної інтеграції та Урядовою уповноваженою з питань гендерної політики. Дослідження реалізовано ГО «Український центр соціальних реформ».
Показати текст анотації
ООН Жінки – структура Організації Об’єднаних Націй, яка спрямовує свої зусилля на досягнення гендерної рівності та розширення прав і можливостей жінок. Діяльність ООН Жінки в Україні зосереджена на трьох основних тематичних напрямах: жінки, мир, безпека та протидія гендерно зумовленому насильству; гендерно відповідальне врядування, зокрема гендерно відповідальне відновлення та питання євроінтеграції; гуманітарна допомога. ООН Жінки в Україні надає технічну підтримку щодо розробки та впровадження галузевих політик, проводить адвокаційну діяльність, здійснює соціальну мобілізацію та заходи зі зміцнення потенціалу органів державної влади на всіх рівнях, правозахисних інституцій, жіночих ініціативних груп, організацій громадянського суспільства та приватного сектору. Щороку організація долучається до різних глобальних і національних ініціатив, метою яких є подолання соціальних стереотипів, дискримінації та насильства щодо жінок і дівчат, розширення їхніх прав і можливостей у професійному та суспільному житті. Погляди, викладені у звіті, належать авторам та необов’язково відображають позицію структури ООН Жінки, Організації̈ Об’єднаних Націй та будь-якої̈ з її асоційованих організацій̆ або офіційну позицію Уряду Швеції̈.
U-LEAD з Європою та SKL International в рамках співпраці щодо методологічної підтримки для розробки обгрунтованих рішень, пов’язаних із зарахуванням ПДФО до місцевих бюджетів, ініціювали дослідження наслідків для місцевих бюджетів (в частині ПДФО), що виникають через неспівпадіння між місцем проживання, місцем роботи, а також місцем отримання інфраструктурних послуг.
Показати текст анотації
У звіті розглянуто проблему податкоспроможності сільських громад крізь призму процесів участі населення в економічній діяльності. За допомогою глибинних інтерв’ю та репрезентативного опитування населення типових громад досліджено сільські громади трьох типів.
Перший тип — це приміські громади, які не мають на своїй території достатньої кількості роботодавців, щоб забезпечити робочими місцями більшість мешканців, здебільшого є дотаційними, або ж у кращому разі — бездотаційними. За оцінками, в Україні існує близько 240 ТГ такого типу.
Другий тип — сільські дотаційні громади, віддалені від обласного центру чи іншого великого міста. В Україні нараховується понад 280 схожих ТГ.
Третій тип — це віддалені бездотаційні громади з більш розвинутою виробничою сферою. Їх чисельність в Україні є значно меншою та не перевищує три десятки.
У звіті висвітлено основні аспекти зайнятості мешканців типових громад, особливості сплати ними ПДФО, а також зроблено спробу оцінити наслідки для місцевих бюджетів від зміни підходів до його зарахування.
Експерти проаналізували специфіку отримання мешканцями послуг соціальної інфраструктури. Виявлено основні проблеми інформаційного забезпечення органів місцевого самоврядування та розглянуто можливість отримання необхідної інформації шляхом зв’язування даних державних адміністративних реєстрів.
Серед основних результатів дослідження є такі:
Згідно з чинним законодавством, ПДФО перераховується до місцевого бюджету за фактичним місцезнаходженням юридичної особи, яка виплачує оподатковуваний дохід своїм працівникам. У три чверті обстежених ТГ більше половини найманих працівників працювали поза межами громади, тобто ПДФО надходив не туди, де працівник мешкає, використовує інфраструктуру й отримує публічні послуги. Це особливо характерно для приміських ТГ, де реєструється висока концентрація маятникової трудової міграції до сусіднього міста.
Перехід до зарахування ПДФО за місцем проживання фізичної особи – платника податку суттєво підвищить рівень податкоспроможності дотаційних сільських ТГ, а також більшості приміських ТГ. За розрахунками, серед досліджуваних громад цього типу надходження ПДФО можуть зрости на 50‒70 %.
Для сільських ТГ з розвинутою виробничою сферою вигоди від таких законодавчих змін є менш очевидними ― збільшення ПДФО не перевищуватиме 10 %.
В обстежених ТГ у середньому було зайнято 57,6 % населення у віці 15‒70 років. Проте значний відсоток зайнятих не сплачує податки, оскільки працює неформально. Рівень неформальної зайнятості помітно відрізняється між громадами: від 28 % до майже 60 %. Основними секторами концентрації неформальної найманої праці є торгівля, транспорт і будівництво, а в громадах аграрної спеціалізації — сільське господарство.
База оподаткування також звужується внаслідок “тінізації” заробітної плати легально працюючого населення. За даними обстеження, у середньому за 71 % працівників податковий агент перераховував ПДФО з повної суми, за 29 % ― з суми, меншої за фактично отримувану заробітну плату, у тому числі 24 % ― з мінімальної заробітної плати.
Для більшості сільських ТГ жорсткі заходи щодо детінізації заробітної плати суттєво не поліпшать їхню податкоспроможність, при цьому з великою ймовірністю можуть призвести до конфронтації з бізнесом. Більший ефект матиме легалізація праці неформально зайнятих найманих працівників, хоча б на рівні мінімальної заробітної плати. За розрахунками, надходження ПДФО можуть зрости на 10‒40 % в залежності від громади.
За даними інтерв’ю, для багатьох ТГ тією чи іншою мірою актуальна проблема сплати ПДФО структурними підрозділами компаній не за місцем їх фактичної діяльності. У таких підрозділах у громадах працює від декількох працівників до декількох сотень працівників.
Більшість мешканців досліджуваних ТГ, які самі, або ж члени їхніх домогосподарств отримували в громаді освітні та/або медичні послуги, не сплачували ПДФО до місцевого бюджету. Причинами цього є незайнятість, неформальна зайнятість або робота поза межами ТГ.
Поширеними є практики, коли мешканці ТГ отримують освітні та медичні послуги за її межами.
На рівні громад існує брак релевантної статистичної інформації про демографічну ситуацію, стан ринку праці, кількість платників прибуткового податку за місцем їх проживання тощо для моніторингу та прийняття управлінських рішень. Перспективи отримання необхідної інформації пов’язані з використанням систем електронних адміністративних реєстрів, зв’язаних між собою.
Ця публікація підготовлена в рамках проєкту ООН Жінки «Ґендерна рівність у центрі реформ, миру та безпеки», що здійснюється за фінансової підтримки Швеції. Погляди, викладені в публікації, належать авторам та необов’язково відображають позицію структури ООН Жінки, Організації Об’єднаних Націй та будь-якої з її асоційованих організацій або офіційну позицію Уряду Швеції.
Показати текст анотації
ООН Жінки є структурою ООН, яка працює над питаннями ґендерної рівності та розширенням прав і можливостей жінок. Світовий лідер у питаннях, які стосуються жінок та дівчат, організація ООН Жінки була заснована з метою покращення реалізації їх потреб у всьому світі. ООН Жінки підтримує держави-члени ООН у встановленні світових стандартів для досягнення ґендерної рівності та співпрацює з представниками уряду та громадянського суспільства щодо розробки законів, стратегій, програм і послуг, необхідних для реалізації цих стандартів. Організація виступає за рівноправну участь жінок у всіх аспектах життя і зосереджується на п’яти пріоритетних цілях: зростання лідерства жінок та їх активна участь у процесах розвитку; боротьба з насиллям проти жінок; залучення жінок до всіх аспектів у процесах розбудови миру та безпеки; розширення повноважень жінок в економічній сфері; надання пріоритетності питанням ґендерної рівності в державному плануванні та бюджетуванні. Окрім того, ООН Жінки координує та підтримує систему роботи ООН у питаннях покращення ситуації з ґендерною рівністю. Ця публікація виготовлена із сертифікованих матеріалів вторинної переробки. ООН Жінки в Україні підтримує стале довкілля та сприяє досягненню Цілей Сталого Розвитку. Ми впроваджуємо Кодекс екологічної поведінки та «зелені» закупівлі, обираючи товари та послуги, що мінімізують вплив на навколишнє середовище.
Доповідь розроблено Міністерством економічного розвитку і торгівлі України, Міністерством соціальної політики України та Державною службою статистики України спільно з Інститутом демографії та соціальних досліджень імені М. В. Птухи НАН України, Українським центром соціальних реформ, Українським інститутом соціальних досліджень імені О. Яременка та Представництвом Дитячого фонду ООН в Україні.
Показати текст анотації
Національна доповідь «ЦСР для дітей України» надає бачення орієнтирів розвитку дітей та молоді в контексті досягнення Україною Цілей сталого розвитку (ЦСР). У доповіді наведені стратегічні завдання розвитку дітей та молоді з урахуванням специфіки трансформаційних перетворень. Ця Доповідь може слугувати підґрунтям для розроблення стратегій і програм, спрямованих на зміцнення людського капіталу країни. У 2019 році світова спільнота відзначає 30-річчя Конвенції ООН про права дитини. Перша тематична доповідь з ЦСР має привернути увагу українського суспільства до нагальних питань захисту прав дитини та створення умов для гармонійного розвитку дітей та молоді.
Фонд ООН в галузі народонаселення (UNFPA)
Посольство Великої Британії в Україні
Український центр соціальних реформ
Міністерство соціальної політики України
Показати текст анотації
Ґендерна нерівність виступає одним із головних порушень прав людини, що виявляється в нерівних можливостях жінок і чоловіків у різних сферах суспільного життя, включаючи політичне представництво та участь у прийнятті рішень, економічні можливості та доступ до ресурсів, повноваження на рівні сім’ї та вразливість до дискримінації й насильства. Причини нерівного розподілу повноважень жінок і чоловіків слід шукати в патріархальних нормах, які закріплюють за представниками різних статей певні соціальні ролі та моделі поведінки, прийнятні для суспільства. У минулому визнання цих проблем та просування ґендерної рівності сприймалося переважно як «жіноче питання», а ґендерні програми зосереджувалися на покращанні становища жінок. Разом із тим, просування ґендерної нерівності уможливлюється лише за умови зміни світоглядних настанов усіх громадян, тому протягом останніх десятиліть все ширше визнається необхідність залучення чоловіків до просування ґендерної рівності, зокрема активної участі в заходах політики подолання та попередження ґендерно зумовленого насильства. Одним із шляхів започаткування дискусії щодо ролі чоловіків, їх обов’язків та потенціалу в просуванні ґендерної рівності є дослідження культури маскулінності, в рамках якої визначаються та закріплюються пануючі ролі, моделі поведінки та ставлення чоловіків. Застосування такого підходу означає визнання, що процес формування чоловічої ідентичності перебуває під постійним тиском суспільства, яке вимагає відповідності поведінки певним настановам та очікуванням. Соціалізація чоловіків розпочинається в ранньому дитинстві та зазнає численних впливів, серед яких – особливості виховання та успадкований досвід подружніх стосунків у батьківській родині, шкільне середовище та стосунки з однолітками, відносини на ринку праці, інформаційне середовище та засоби масової інформації. Загальноприйнятні норми чоловічої поведінки визначають й певні соціальні очікування щодо рис характеру, настанов та способу життя сучасних чоловіків, які не завжди є сприятливими для їхнього соціального добробуту та якості життя. Зокрема, агресія та схильність до насильства часто сприймаються більшістю людей як негативні сторони чоловічої маскулінної ідентичності. Дослідницька робота та публікація цього звіту здійснені Українським центром соціальних реформ на замовлення UNFPA, Фонду ООН в галузі народонаселення за сприяння Департаменту з питань міжнародного розвитку Уряду Об’єднаного Королівства Великої Британії та Північної Ірландії (UK DFID). Матеріали, висновки та рекомендації звіту не є відображенням офіційної позиції UNFPA або UK DFID.
Міжнародна організація праці
Український центр соціальних реформ
Державна служба статистики України
Показати текст анотації
Цей звіт містить результати обстеження дитячої праці в Україні, проведеного Українським центром соціальних реформ, Державною службою статистики України та Центром «Соціальний моніторинг» (Додаток Ж) за сприяння Міжнародної програми з питань ліквідації дитячої праці (далі IPEC – International Programme on the Elimination of Child Labour) Міжнародної організації праці (далі ILO – International Labour Organization). Метою обстеження є розширення бази знань та удосконалення даних про дитячу працю в Україні як складової національної стратегії викорінення дитячої праці, особливо її важких форм. Методологія дослідження базується на Резолюції 18-ої Міжнародної конференції статистиків праці «Про статистику дитячої праці» (2008 р.). Статистичною базою дослідження є результати другого модульного обстеження дитячої праці в Україні, проведеного Державною службою статистики України у жовтні–грудні 2014 р. як додатковий модуль до постійного вибіркового обстеження домогосподарств України з питань економічної активності населення, яке відповідає методології МОП з проведення обстежень робочої сили робочої сили (LFS). Модульне вибіркове обстеження населення (домогосподарств) забезпечило надійну кількісну оцінку дитячої праці в Україні, репрезентативну для всієї території України, за винятком тимчасово окупованих Автономної Республіки Крим та міста Севастополь. Другим джерелом інформації стало соціологічне обстеження 401 дітей, працюючих на вулиці, яке здійснив Центр «Соціальний моніторинг» у квітні та травні 2015 р. у 13 регіонах України. Результати соціологічного опитування надають інформацію про найважливіші особливості праці дітей на вулиці та її відповідність критеріям віднесення до дитячої праці. Оцінки, отримані на базі цієї інформації, надають лише якісно-категоріальну характеристику досліджуваних процесів і не можуть бути поширені в абсолютних величинах на всю сукупність дітей в Україні, які працюють на вулиці.
Дослідницька робота та публікація цього звіту здійснені Українським центром соціальних реформ на замовлення UNFPA, Фонду ООН в галузі народонаселення за сприяння Департаменту з питань міжнародного розвитку Уряду Об’єднаного Королівства Великої Британії та Північної Ірландії (UK DFID). Матеріали, висновки та рекомендації звіту не є відображенням офіційної позиції UNFPA або UK DFID.
Показати текст анотації
Насильство щодо жінок виступає одним з головних порушень прав людини, причини якого пов’язані з нерівним розподілом ресурсів та повноважень між жінками та чоловіками. Окрім безпосередньої шкоди для здоров’я та добробуту постраждалих, насильство має вагомі суспільні наслідки, які вимірюються грошовими, трудовими та нематеріальними втратами, виявляються у формі поточних, довготривалих або відкладених ефектів. Економічні втрати внаслідок насильства щодо жінок розподіляються між різними представниками суспільства, включаючи самих потерпілих, членів їх сімей та кривдників, роботодавців, які несуть збитки внаслідок непрацездатності працівників, державні та громадські організації, які надають послуги жертвам, страхові фонди та бюджети різного рівня, платників податків та економіку країни загалом. Непрямі витрати пов’язані з психологічними наслідками насильства, які можуть призводити до стресових розладів, впливати на дітей, які стали свідками подібних випадків, ускладнювати сімейні стосунки та погіршувати якість життя постраждалих, що наразі складно оцінити економічним еквівалентом. В даному дослідженні представлено результати комплексної оцінки економічних наслідків насильства щодо жінок в Україні. Економічні розрахунки здійснено для наступних категорій можливих витрат суспільства: 1) втрачений макроекономічний продукт, обсяги якого визначаються необоротними втратами населення (передчасні смерті жінок), тимчасовою та стійкою непрацездатністю внаслідок ґендерно зумовленого насильства, а також зниженою працездатністю жертв, що впливає на продуктивність їх праці; 2) вартість послуг, пов’язаних із реагуванням на випадки насильства та наданням допомоги потерпілим (сектор охорони здоров’я, правоохоронні органи та система правосуддя, виправні заклади для кривдників, соціальні та спеціалізовані послуги для жінок, які постраждали від насильства); 3) особисті збитки та грошові витрати потерпілих внаслідок пережитого насильства.
Елла Лібанова, Олександр Цимбал, Олег Ярош та Лариса Лісогор
Показати текст анотації
Реалізація обстеження "Перехід молоді від навчання до стабільної роботи" у 2015 році в Україні стало можливим завдяки спільному фінансуванню з боку "Work4Youth" Міжнародної організації праці та The MasterCard Foundation. Обстеження в Україні було проведено Українським центром соціальних реформ (UCSR), Інститутом демографії та соціальних досліджень імені М.В. Птухи Національної академії наук України, а також Центром Соціального моніторингу. До складу виконавців на чолі з Еллою Лібановою увійшли Олександр Цимбал, Ольга Балакірєва, Тетяна Бондарь, Олег Ярош, Ганна Терещенко, Лариса Лісогор та Ірина Марченко. Сара Елдер, координатор Групи Work4Youth МОП. Результатом роботи, яка була презентована на заході була доповідь, в якій представлено основні результати другого раунду дослідження «Перехід від навчання до ринку праці (SWTS)». Ця доповідь складається із семи розділів. Розділ 2 характеризує ситуацію на ринку праці в Україні у 2012–2014 рр. і описує вплив загальних змін, які відбулись в Україні 2014 року, на умови розвитку українського ринку праці з акцентом на молодіжному контингенті. Розділ 3 розкриває основні риси методології SWTS. У розділах 4–6 викладено основні результати дослідження, зокрема відомості про загальні характеристики обстеженої молоді та відповідних домогосподарств, характеристики зайнятості молодих чоловіків та жінок, безробітної молоді та економічно неактивної молоді, а також її шлях на ринок праці. У завершальному розділі 7 наведено результати аналізу чинної національної політики молодіжної зайнятості та провідних структур її регулювання, а також сформульовано основні рекомендації з питань політики зайнятості молоді в умовах економічної кризи і національних реформ, орієнтованих на реалізацію Угоди про асоціацію з Європейським Союзом.
Влітку 2015 року ЮНФПА було ініційовано дослідження проявів гендерно- обумовленого насильства (ГОН) в регіонах, що постраждали від конфлікту в Східній Україні, а саме - на підконтрольних Україні територіях Донецької та Луганської областей, а також в Дніпропетровській, Запорізькій та Харківській областях, які прийняли основний потік внутрішньо переміщених осіб (ВПО). Завдання дослідження охоплювали огляд доступних адміністративних даних щодо поширення ГОН на цих територіях, контент-аналіз відомостей про факти ГОН в інформаційному просторі, проведення спеціального вибіркового обстеження населення, фокус-групових дискусій з представниками місцевих громад та глибинних інтерв’ю з фахівцями у сфері протидії ГОН у регіонах дослідження.
Показати текст анотації
Оцінка потреб щодо вдосконалення політики з протидії ГОН дозволила окреслити ряд рекомендацій: реформування інституційного середовища (остаточне приведення вітчизняного законодавства у відповідність з міжнародними стандартами; посилення покарання для кривдників; законодавче закріплення ізоляції кривдника від постраждалих у випадку домашнього насильства, у тому числі розширення застосування захисних приписів); розвиток спроможності мультисекторальних надавачів послуг (посилення міжвідомчої функціональної координації; створення єдиної інформаційної бази обліку випадків ГОН з метою своєчасного перенаправлення постраждалих між сервіс-провайдерами; підготовка кваліфікованих фахівців у сфері протидії ГОН, зокрема кризових психологів); вдосконалення системи підтримки постраждалих від ГОН (розширення мережі провайдерів соціальних та психологічних послуг та забезпечення їх доступності на місцевому рівні; державна підтримка неурядових та 7 громадських організацій, що надають підтримку постраждалим від ГОН; впровадження корекційних програм для кривдників); розвиток інформаційних кампаній для груп підвищеного ризику за допомогою реалізації програм з підвищення обізнаності населення (планування безпеки; підтримка цілодобових гарячих ліній на регіональному рівні; заохочення практики звернень по психологічну та соціальну допомогу) та виховної роботи з неблагополучними сім'ями та вразливими категоріями населення. Окрему цільову групу посиленої соціальної та психологічної підтримки мають становити сім’ї демобілізованих військових, що повертаються до мирного життя після участі в АТО. В умовах поточного конфлікту особлива увага має приділятися попередженню будь-яких форм насильства по відношенню до цивільного населення, недопущення проявів упередженого ставлення щодо ВПО та підтримці їх повноцінної інтеграції до приймаючих громад.
Показати текст анотації
У даній доповіді узагальнені результати Медико-демографічного обстеження. Україна. 2007 (DHS), яке здійснювалося Українським центром соціальних реформ та Держкомстатом України. Macro International Inc. та Агентство США з міжнародного розвитку (USAID) надало технічну допомогу реалізації проекту DHS , за умови фінансування відповідно до умов контракту GPO-C-00-03-00002-00.
Підготовлено Українським центром соціальних реформ на замовлення ПРООН в Україні.
Показати текст анотації
Метою цього дослідження є визначення причин, через які домогосподарства, що мають відповідне право, не звертаються за пільгами/субсидіями на оплату житлово-комунальних послуг, та розробка рекомендацій щодо вдосконалення цільового застосування системи субсидій та підвищення доступності субсидій для домогосподарств з низьким рівнем доходу.
Показати текст анотації
Аналітично-дослідницька робота та підготовка видання до публікації здійснені за фінансової та технічної підтримки Фонду Організації Об’єднаних Націй в галузі Народонаселення (ЮНФПА) в рамках реалізації проекту UKR2U706 «Підвищення доступності дезагрегованих даних про народонаселення для розробки державної та галузевої політики, програм та публічного використання», що є частиною програми співробітництва між Урядом України та ЮНФПА на 2012-2016 роки. Технічна допомога в плануванні та виконанні дослідження також була надана фахівцями Міжнародної Організації Праці (МОП). Видання не є відображенням офіційної позиції ЮНФПА або МОП.
Показати текст анотації
Цей звіт містить результати першого загальнонаціонального вибіркового обстеження населення (домогосподарств) з питань трудової міграції. Проект здійснювався з метою оцінювання масштабів, поширеності та географічної спрямованості потоків зовнішніх трудових міграцій, соціально-демографічного складу мігрантів та характеристик їх зайнятості для формування соціально-економічної політики з цієї проблеми.
Показати текст анотації
У даному звіті висвітлені основні результати, отримані в ході обстеження «Перехід від навчання до роботи (School-to-work transition survey)». Представлене обстеження було проведене у 2013 році Українським центром соціальних реформ (Ukrainian Center for Social Reforms – UCSR) спільно із Інститутом демографії та соціальних досліджень ім. М.В. Птухи НАН України в рамках проекту Work4Youth (W4Y) Міжнародної організації праці.
Показати текст анотації
Становлення і розвиток суверенної української держави відкриває нову сторінку в соціальному розвитку та демографічній історії України, але водночас потребує підвищеної відповідальності за сучасне і майбутнє українського народу. Відтворення здорових поколінь і підвищення якості життя населення вимагає посиленої уваги держави до проблем соціального розвитку та формування ефективної національної демографічної політики. Розроблення виваженої державної соціальної політики та моніторинг її реалізації потребує проведення спеціальних обстежень населення, результати яких дозволять отримати необхідну інформацію щодо соціально-демографічної ситуації та стану здоров’я населення в країні. Між Державною службою статистики України та Представництвом Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) в Україні досягнуто домовленості щодо підготування та проведення у 2012 році Мультиіндикаторного кластерного обстеження домогосподарств (MIКС) та підписано відповідний Меморандум про взаєморозуміння. Мультиіндикаторне кластерне обстеження домогосподарств (англ. Multiple Indicator Cluster Survey, MICS) – міжнародна програма зі збору даних щодо становища дітей та жінок у світі, розроблена ЮНІСЕФ у 1990-х роках, що реалізується у співпраці з урядами держав світу. 2012 року четвертий раунд МІКС проводила Державна служба статистики України у співпраці з ЮНІСЕФ за сприяння Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) та Швейцарської агенції розвитку та співробітництва (SDC). МІКС-2012 дав змогу отримати достовірні дані щодо показників харчування, здоров’я дітей, доступу до питної води та санітарних умов, дитячої смертності, репродуктивного здоров’я, розвитку дитини, освіти, захисту прав дитини, ВІЛ/СНІДу, сексуальної поведінки та інших індикаторів становища дітей та жінок, які будуть використані Урядом України для моніторингу становища дітей, жінок та домогосподарств у цілому, зокрема й для підготовки національних звітів щодо виконання зобов’язань та оцінки прогресу в досягненні Цілей розвитку тисячоліття, цілей Декларації «Світ, сприятливий для дітей» та інших міжнародних зобов’язань.
Показати текст анотації
The main purpose of the research was to study features of the population ageing process in Ukraine as relevant to women, peculiarities and characteristics of the socio-economic situation of older women, to identify and substantiate their social and economic needs and challenges, to develop conceptual grounds and strategic directions of state policy concerning older women, to suggest practical and feasible actions at the policy and service delivery levels to improve the quality of life and social well-being of older women in Ukraine.
Показати текст анотації
У монографії розглядається широке коло проблем, пов'язаних із зовнішньою трудовою міграцією українських громадян, висвітлено теоретичні та прикладні аспекти трудової еміграції. Досліджується перебіг зовнішніх трудових міграцій у контексті загальної соціально-економічної ситуації на основі відомостей державної статистики та спеціальних вибіркових обстежень. Особливу увагу приділено аналізу результатів першого загальнонаціонального опитування з питань трудових міграцій, що було проведене у середині 2008 року.Проаналізовано соціально-економічні характеристики зовнішніх трудових мігрантів, напрямки трудової еміграції, умови праці та перебування громадян України за кордоном. Здійснено оцінку заробітків трудових мігрантів та грошових переказів, визначено вплив трудової еміграції на розвиток ринку праці в Україні. Розроблено пропозиції щодо формування міграційної політики, а також поліпшення статистики трудових міграцій. Для наукових працівників (демографів, економістів, географів, соціологів, правників), державних службовців, викладачів та студентів BHЗ, усіх, хто цікавиться проблемами трудової еміграції.
Показати текст анотації
Видання є підсумковим збірником матеріалів за результатами Міжнародної конференції "Міжнародний досвід інституціоналізації системи моніторингу та оцінки і доцільність її застосування в Україні", яка проходила в Києві 21-22 лютого 2007р. В цей збірник увійшли тези виступів, огляди міжнародних спеціалістів з вивчення соціальної політики Азербайджану, Білорусі, Вірменії, Ірландії, Канади, Нігерії, Росії та Швеції. Тут аналізуються і наводяться приклади з інституціоналізації системи монітрингу та оцінки різних країн, їх практика та еволюція, наводяться пропозиції щодо застосування деяких їх моментів в Україні.
Показати текст анотації
Монографія "Сім'я та сімейні відносини в Україні: сучасний стан і тенденції розвитку" присвячена актуальним питанням розвитку сім'ї та сімейних відносин в Україні. Видання є результатом дослідницької роботи авторського колективу під керівництвом академіка НАН України Е.М. Лібанової. У монографії аналізуються основні функції сучасної сім'ї та процес їх трансформації у новітній демографічній історії, розглядається структура і типи сімейних об'єднань в Україні, процеси формування сімейного складу населення, питання взаємодії сім'ї з іншими соціальними інститутами, вплив соціально-економічних явищ та процесів на життєдіяльність сімей. У роботі викладено результати досліджень матеріального становища та умов проживання різних категорій сімей. На матеріалах соціально-демографічного обстеження досліджено роль і місце сімейних цінностей у системі ціннісних орієнтацій населення, становлення нових форм шлюбно-сімейних стосунків в Україні. Значну увагу приділено питанням формування взаємовідносин та розподілу обов'язків у сучасній сім'ї. Аналізуються дітородні орієнтації населення та проблеми утримання і виховання дітей в українських сім'ях. Розглядаються сучасні форми сімейних зв'язків батьківського і прабатьківського поколінь. Видання містить результати узагальнення зарубіжного та вітчизняного досвіду сімейної політики, а також оцінки населенням заходів сімейної й пронаталістської політики в Україні. У ньому викладено деякі рекомендації щодо вдосконалення сімейної політики у нашій країні.
Показати текст анотації
В роботі розглядаються проблеми дослідження бідності в Україні з урахуванням специфіки розвитку соціально-економічних процесів на сучасному етапі. Узагальнено досвід дослідження бідності в країнах Східної Європи та Центральної Азії. Виявлено нові аспекти української бідності, досліджено ризики бідності в домогосподарствах України в залежності від їх структури. Виділено групи домогосподарств з найвищими ризиками бідності. Досліджено та змодельовано вплив різних соціально-економічних чинників на ризики та регіональні рівні бідності. Побудовано карти бідності у розрізі адміністративних районів України. Монографія розрахована на фахівців у галузі соціальної економіки та політики, працівників державного управління, аспірантів та студентів економічних спеціальностей.
Показати текст анотації
Монографія присвячена актуальним питанням формування шлюбної і дітородної активності населення України. Її підготовлено за результатами проведеного у квітні 2008р. спеціального вибіркового соціально-демографічного обстеження населення дітородного віку "Сім'я і діти". У монографії розглядаються особливості сучасного перебігу шлюбно-сімейних процесів, новітньої динаміки та структури народжуваності в Україні.
Показати текст анотації
Монографія являє собою комплексне дослідження демографічної ситуації в Україні, яке було проведено в рамках реалізації проекту Фонду Народонаселення ООН (UNFPA). У роботі подається аналіз основних демографічних тенденцій: народжуваності, смертності, міграції. Робота висвітлює найбільш актуальні проблеми демографічного розвитку України, містить принципові рекомендації щодо стратегії демографічного розвитку. Авторами розроблено статичні і динамічні моделі демографічних процесів та структур.
Показати текст анотації
Видання є підсумковим збірником матеріалів за результатами Міжнародної конференції "Міжнародний досвід інституціоналізації системи моніторингу та оцінки і доцільність її застосування в Україні", яка проходила в Києві 21-22 лютого 2007р. В цей збірник увійшли тези виступів, огляди міжнародних спеціалістів з вивчення соціальної політики Азербайджану, Білорусі, Вірменії, Ірландії, Канади, Нігерії, Росії та Швеції. Тут аналізуються і наводяться приклади з інституціоналізації системи монітрингу та оцінки різних країн, їх практика та еволюція, наводяться пропозиції щодо застосування деяких їх моментів в Україні.
Показати текст анотації
Издание является сборником материалов Международного семинара "Смертность в странах бывшего СССР. Пятнадцать лет после распада: что изменилось? Сюда вошли доклады специалистов по изучению смертности из Польши, Франции, США, России, Грузии и Украины. Здесь рассматриваются проблемы качества витальной статистики, современные тренды смертности в отдельных странах Восточной Европы и постсоветского пространства, анализируется связь смертности с образовательной и этнической структурой населения, влияние образа жизни на показатели смертности, оюсуждаются проблемы прогнозирования смертности.
Показати текст анотації
У монографії розглянуто теоретичні і прикладні проблеми функціонування системи державного загальнообов'язкового соціального страхування. Містяться принципові рекомендації концептуального характеру щодо стратегії її реформування. Авторами розроблено підходи до побудови національної моделі державного загальнообов'язкового соціального страхування, подано методичну схему побудованої моделі та результати її застосування. Розглянуто роль соціального діалогу в системі управління державним соціальним страхуванням. Для службовців установ державної влоди, фахівців соціальної сфери, науковців, педагогічних працівників, слухачів, студентів.
Показати текст анотації
Монографія являє собою детальний багатоваріантний демографічний прогноз загальної чисельності населення України до 2050р. Авторами дано обгрунтування найбільш вірогідних траєкторій основних компонентів, що визначають чисельність і вікову структуру населення у перспективі. Подано також і деякі аналітичні варіанти прогнозу. В роботі показано історичний розвиток підходів до демографічного прогнозування, освітлено його сучасні методи. Також проаналізовано гіпотези й основні результати колишніх демографічних прогнозів, розроблених для України. Запропоновані стандарти публікації демографічних прогнозів із метою можливості проведення їх порівняльного аналізу. Видання призначене для фахівців у галузі демографії, статистики, державного управління, викладачів ВУЗів, студентів, а також усіх, хто цікавиться перспективами розвитку народонаселення.